Wednesday, April 25, 2012

Ambeega, iblis dalam wajah manusia yang dipuja puja



1. Matlamat bersih bagi menuntut proses pilihanraya yang bersih dan adil, secara positifnya untuk menimbulkan kesedaran kepada rakyat jelata akan kepentingan keadilan dalam proses pilihanraya sekaligus menjamin hak diri mereka sebagai rakyat dalam negara pengamal demokrasi. Dari segi lain, akan memberikan ketakutan atau pengajaran kepada kerajaan supaya kerajan tidak bertindak atau cuba memanipulasikan undi dan menyalahgunakan kuasa untuk campur tangan dalam proses pilihanraya.

 2. Tapi persoalan sama ada berlaku proses pilihanraya yang tidak bersih dan tidak adil serta campurtangan kerajaan dalam urusan pilihanraya tidak pernah dibuktikan berlaku dengan jelas dan tidak pernag dibahaskan di mahkamah. Memang benar wujud cadangan daripada pihak Ambiga dan Bersih dalam memantapkan proses pilihanraya, tapi semua pihak dan sesiapa juga berhak untuk memberikan cadangan. Cadangan yang dikemukakan sudah tentulah dialu-alukan, pertemuan dan perbincangan bukan saja dengan SPR malah wujud jawatankuasa antara ahli parlimen sendiri dalam membincangkan pemantapan proses pilihanraya di negara ini, bukan saja untuk PRU 13 tapi PRU yang seterusnya. "Perhimpunan Bersih" yang ke 4 dan bakal berlangsung tidak lama lagi kini dijenamakan semula dengan "Perhimpunan Bersih- Duduk dan Bantah".

3. Apa yang dibantah tidak diberikan penjelasan dengan jelas. Apakah Bersih membantah keputusan PRU 12 yang menyaksikan BN tumbang di 4 buah negeri? Apakah Bersih membantah proses pilihanraya yang tidak adil yang dikatakan sudah berlaku? Boleh sebut secara jelas, dengan buktinya sekali tentang ketidakadilan dalam pilihanraya yang dikatakan sudah berlaku itu? Sebenarnya Ambiga sendiri tidak memberikan penjelasan yang jelas, dan tiba-tiba meminta rakyat untuk bersama-sama membantah tentang sesuatu yang tidak diketahui olehnya. Sehingga kini, apa yang dibantah hanya menimbulkan tanda tanya di kalangan rakyat yang berfikiran neutral.Bagi yang tidak neutral, atau cenderung kepada pemimpin mereka, mereka hanya mengikut saja tanpa perlu berfikir atau mempertikaikan.


4. Nama sebenar Perhimpunan Bersih juga perlu diubah menjadi Perhimpunan Politik Berhaluan Kiri Bersih untuk menepati gambaran sebenar. Ini kerana ianya disertai oleh pemimpin politik dari pembangkang dan pengikut pakatan mereka sahaja. Ya, memang benar mereka adalah rakyat. Mana-mana perhimpunan pun (termasuk perhimpunan Seksualiti Merdeka) adalah perhimpunan rakyat, yang membezakan mereka sama ada mereka majoriti atau minoriti. Istilah "suara rakyat" tidak boleh diterima sebagai suara majoriti rakyat.

 5. Perhimpunan Bersih kali ini juga mengambil pendekatan "duduk" dan bukan "berarak" seperti sebelumnya. Ini kerana mereka telah belajar dalam Perhimpunan Bersih yang sebelumnya bahawa mereka masih dapat berarak secara terancang dalam kumpulan tertentu ke stadium sebelum berhimpun, jadinya perarakan masih juga berlaku tanpa perhimpunan itu perlu berlaku. "Perhimpunan" itu sendiri pun bukanlah matlamat sebenar mereka tetapi "perarakan" itulah matlamat utama mereka.Saya percaya yang akan mereka kumandangkan semasa perarakan itu nanti bukanlah keadilan untuk pilihanraya, tapi kata kata makian untuk pemimpin kerajaan negara ini yang dipilih secara sah dan demokratik.

 6. Dari sudut undang-undang, tidak salahnya mereka berbuat demikian. Sesiapa sahaja boleh berhimpun kerana perlembagaan membenarkannya.Tapi rakyat harus membezakan munasabah atau tidak munasabah serta niat sebenar penganjur mengadakan perhimpuna tersebut. Apakah perhimpunan Bersih ini berdiri atas sebab yang munasabah atau tidak munasabah? atau diberikan sebab yang munasabah agar tidak kelihatan nawaitu yang tidak baik itu.

7. Perhimpunan ini sendiri tidak akan mendapat sambutan jika dinamakan "Mari kita guling kerajaan di jalanraya", maka perlu ada nama yang lain untuk menyembunyikan niat sebenar. Iblis sendiri tidak dapat memikat manusia dengan menunjukkan wajahnya yang sebenar,kerana itu Iblis muncul dalam bentuk wajah yang dipuja puja oleh manusia.

 8. Ya, dengan berbaik sangka saya akui Ambiga mempunyai harapan agar negara ini mempunyai sistem pilihanraya yang adil dan tiada sebarang campurtangan, tapi bagaimana dengan pemimpin pembangkang yang ingin turut serta dalam perhimpunan itu nanti? Tidakkah mereka berasa sedih sekiranya perhimpunan ini nanti berlaku secara aman?.

9.Baiklah, dengan berbaik sangka, pemimpin pembangkang ini mahukan perhimpunan ini berlaku secara aman.Saya ulangi, pemimpin pembangkang mahukan perhimpunan ini berlaku secara aman (?) .Harap ianya tidak kedengaran mengecewakan bagi pihak yang ingin berlakunya huru hara kerana kita tahu siapa yang beruntung jika huru hara ini berlaku, sudah tentu mereka mendapat modal besar untuk menuduh kerajaan zalim dan sebagainya.

2 comments:

Anonymous said...

tuan empunya blog,
mohon di link www.dtubes.tv dengan blog tuan.

terima kasih.
che chu bidin.

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI